tisdag, april 11, 2006

VBS suger!

Satt och hade tråkigt och tänkte jag skulle lära mig nåt nytt.
Omvärderade det beslutet och tänkte plocka lite med VBS igen istället eftersom det kunde vara av nytta här på jobbet..
Det enda jag kan komma fram till om och om igen är att VBS suger!
Språket verkar ha tillkommit enbart för att krångla till det och vara så ointuitivt som möjligt!
Minsta lilla grej man vill göra blir mängder med rader.

Tacka vet jag shellscripting!
Perl är annars ett ypperligt vertyg.

När jag googlade runt hittade jag iaf ett exempelscript som var trevligt!

set objshell = wscript.CreateObject("Shell.Application")
objshell.ShutdownWindows

Bör vara uppenbart vad det gör.

1 kommentar:

/dr Hossmo sa...

Jo vbs blir ju många rader, men det är inte så dumt ändå.

Du får vänta till longhorn server, där utlovas ett riktigt "shell" med lite mer möjligheter än vad som finns i cmd :)