fredag, april 21, 2006

Mer crippleware från Redmond


Idag upptäckte jag en småfrustrerande grej i M$ miljö igen..

Man får inget sekvens id på ping i windows.
Med andra ord kan man inte se om pingsvaren kommer tillbaka i fel ordning och det blir jävligt jobbigt att följa en kontinuerlig pingföljd under felsökning.
När man av kollegan blir ombedd "ge mig 10 ping" så är det svårt att när man redan pingat en stund veta var man börjar och slutar sina 10 svar.

Nu vet jag ju inte om grabbarna i Redmond fortfarande har så mycket BSDkod i tcp/ip stacken att ping härrör därifrån, men ser inte varför dom skulle gjort en egen nyimplementation av nåt som fungerar..
Hallå, windows nån..?

Däremot är det ju mycket irriterande att dom cripplat bort en sån användbar feature.
Skäms!

Som trivia kan jag meddela att ping från början skrevs av numera döda Mike Muuss under hans tid på US Army Ballistics Research Laboratory och dök upp i BSD världen första gången i 4.3BSD.
Källa: manualsidan för ping (8)

Mycket matnyttigt som kommit från ABRL, lyder dom under DARPA tro?

Snart är det helg!

1 kommentar:

robin engström sa...

visst är ping krypplat i winblows, men något jag gillar med microsofts implementation är att man direkt ser om man tappar ett paket genom att den visar timeout:en. i orginalimplementationen så får man hålla noga kolla på sekvensnummren för att se om det försvinner något på vägen (iaf medans ping är igång. i båda varianterna så får man ju se statistik när man avbrutit).