måndag, april 24, 2006

Servermek

Igår var jag hemma hos mina föräldrar och mekade upp min gamla webbserver som står där, tror den kommer trivas bra på deras bbb-lina..

Det sista jag gjorde innan jag gick hem igår var dock en apachectl stop.

Det råkar nämligen vara så att FreeBSD 4.8 och medföljande program från den tiden inte är av senaste snitt direkt..

zer0@natas:~>uname -a
FreeBSD natas.xxx.xxx 4.8-RELEASE FreeBSD 4.8-RELEASE #1: Sat Apr 26 16:00:44 CEST 2003 root@natas.xxx.xxx:/usr/src/sys/compile/NATAS i386

Kul att man iaf kör patch 1 på den :)

Har googlat lite och det finns en del intressanta sårbarheter i 4.8, dock mest i kompatibilitetslagret för linux och annat jag inte kör på den.
Men även lite TCP DoS problem och strul med jails vilket jag iof inte heller kör.
Resten av tjänsterna ska vi inte ens prata om!
Apache 1.3.27 och php4 tex...
natas# pkg_info | grep apache && pkg_info | grep php
apache-1.3.27_4 The extremely popular Apache http server. Very fast, very
mod_php4-4.3.1 PHP4 module for Apache

Att ha den servern tillgänglig vore ju som att be om det!
Nu är jag ju generellt väldigt nogrann med att patcha, men servern har stått offline sen nån gång 03 så det har falerat lite.

I lördags var jag och tjejjen på Ikea, där kör dom tunna klienter från bla IBM mot windows 2003 med citrix på.. Deras klienter verkade dessutom ha namn som mynnade ut i .ikea.com domänen. Spännande.
Verkade minst sagt lite halvslappt med att logga ut eller låsa när personalen lämnade terminalerna som stod runt i affären.
Blev ingen bäddsoffa, men en göteborg skulle sitta jävligt fint!

Dags för kaffe nu, benen skakar!

1 kommentar:

/dr Hossmo sa...

mmm, ja jag kan inte säga att jag inte varit sugen på att kika in på deras tunna på ikea när man ändå gått där o idleat lite när frun kollat på tyger o sånt... men det har inte blivit av. dom kanske inte skulle uppskatta det riktigt. jag vet inte, hämnden kanske skulle bli att man fick paket utan alla grejer i o sånt, eller vänta nu...