onsdag, april 19, 2006

Motvillighet mot Open Source

Här på kontoret finns en pyrande misstro mot Open Source produkter i synnerhet och gratis programvara i allmänhet.

Det måste ju vara något fel om det är gratis.

Såg idag att skatteverket nappat på den vettiga trenden att överge Internet Explorer för Mozilla Firefox.. Skönt när statliga verk fattar läget ibland.
Man kan för övrigt utan några problem deklarera via nätet i Firefox, vilket inte alltid ska ses som en självklarhet då många siter fortfarande är beroende av att man kör IE för att funka.

Gjorde för nyss skojs skull en liten sökning på http://nvd.nist.gov/ (national vulnerabiliy database) för att få ett par siffror att hålla mig om ryggen..
IE hade 373 sårbaraheter registrerade i den databasen, lite tyckte jag.
Firefox hade hela 142, väldigt mycket tyckte jag.
MSN Messenger hade 86.
Miranda hade hela 1.

IE är closed source, likaså MSN Messenger.
Både Miranda och Firefox har mängder med sköna plugins och extensions, tacka den öppna källan för många av dom!

Nu har jag valt att hålla mig till enbart w32 program och inte till en massa budgetoperativ som vissa så vackert benämner dom. :)
Där är det standard med öppen kåd och att alla rullar sina egna binärer, men det är en annan historia. I den världen är folk inte lika skygga för gratis och öppen mjukvara iaf.

Självklart finns ju i större organisationer problemet med att man vill ha ett företag bakom en produkt som kan erbjuda support och annan kompetens när det faller in-house.
Men det finns så många mindre applikationer -ta miranda tex- som är värt att kolla på ändå.

Serverbiten ska vi inte ens prata om! Så det gör jag inte heller.

Jag har svårt för honom, men hittade en bild som var för skön att ignorera.
Hippien Richard Stallman gott folk:

1 kommentar:

robin engström sa...

jag såg adsense-reklam trots att du skrev om öppen kärlek/källkod.

:D