måndag, november 27, 2006

virala tankar

Sitter och smuttar på en varm och god (dock något svag - espresson tog slut precis innan jag var nöjd) cappuccino utan skum och funderar på det här med viral marknadsföring..
Hittade idag en platsannons där dom eftersökte en kreativ perlprogrammerare med kunskaper i php, html, css, linux och det vanliga webbrelaterade med databaser och annat skoj.
Det som fångade mina tankar mest var att man bla skulle jobba med viralmarknadsföring (ja det kan skrivas som ett ord också- tror jag) och det jag självklart som dom flesta förknippar med detta är ju spam, spyware och annat gott mos.
Men medan kaffet stod på spisen så gjorde jag lite efterforskningar och den virala marknadsföringen har fått sitt namn efter spridningsmetoden som ska likna den av ett virus.
Mao handlar det mer om mun-mot-mun reklam än om elak kod. Reklam som ska få folk att prata om den.

Jag hade ändå kunnat tänka mig att skriva spyware och dylikt då det bör vara väldigt stimulerande, dock med ett par problem och det är att jag ju inte vill utveckla för windows och dels att jag är för kass. Osis.. Funderar dock fortfarande på att söka det. Men har inte kodat perl på alldeles för länge, och heller aldrig mot databaser, det har php mm fått sköta. Minns tiden när jag kunde rabbla fullt fungerande perlkod ur huvudet till ett wargame jag och en kollega fyllde ut lite dödtid på jobbet med för ett par år sen..

/usr/bin/perl åt folket! ;)

1 kommentar:

robin engström sa...

vilka minnen!

jag ska leta bland mina gamla papper och hitta våra wargame-anteckningar.

förtjänar minst en blogpost!