måndag, augusti 07, 2006

Back to reality


Har tillbringat ovanligt mycket tid tänkandes på datorer nu under semestern..
Fått en liten nytändning gällande intresset för 802.11x (wlan) igen också.
Bägge dessa pga boken jag nämnde i förra posten; Stealing The Network - How to own a continent.. Den är ruggigt bra!
När jag väl kommit igenom DrakUlla i onsdags eller torsdags plockade jag upp den nya boken dagen efter för en färsk start och har sedan dess inte velat lägga ner den.
Har visserligen bara kommit 100 sidor in i den eller nåt, men man måste ju göra annat än o läsa ibland på semestern!

Så trött jag börjar bli nu på att mina servrar som bor hos mina föräldrar försvinner med jämna mellanrum..
Satans D-link routern dom envisas med pollar ju efter IP 2gg/minut (spammar loggarna fint med det..)(den loggar knappt något men just _DET_ är ju viktigt viktigt att logga!) så lite då och då försvinner mina servrar från dns;erna..

Ska ta tag i det nu och scripta lite call-home på ena serversvinet!
Visst det finns myriader av färdiga script som ska uppdatera dynamiska dnsers listor och allt möjligt sånt, men jag vill själv.
Har börjat fundera på en gammal nokia med datakabel idén igen efter att ha läst creeper box kapitlet i Stealing the N... men det får nog ligga på is ett tag till.
Har diskuterat en tanke på en serverring som uppdaterar listor med ip;n sinsemellan med min kollega och vän mittemot här, men jag orkar inte ta tag i att koda nåt sånt just nu. Det skulle ju isf göras ordentligt med en liten daemon skriven i C eller kanske C++ och funka i linux och FreeBSD
Jävligt vackert koncept för oss stackare med semidynamiska IP;n iaf! :)

Nu vill jag ha igång min mac! Att det ska kunna vara så svårt att få tag på en adapter passande en gammal bärbar G3/G4 eller ens något med rätt spänning som man kan löda om.. Deprimerande.. I sanning.

Idag åker tjejjen just nu med sin familj hem till falun så jag är gräsänkling fram till på fredag. Kanske skulle passa på att försöka ta lite övertid..

Inga kommentarer: