onsdag, oktober 04, 2006

påkörd

Jaha, då vart man påkörd också.
Jag vet att jag brukar kunna cykla på rätt bra som en dåre, men igår var så inte fallet. Tog det tvärt om väldigt lugnt då allt verkade gå emot mig. Borde helt enkelt inte cyklat inser jag ju i efterhand.
Idag känner jag mig som en stel gammal gubbe, allt känns värre än igår..

Hur gick det då till?
Jo, jag cyklade mot jobbet längs södra vägen kring 08.
En tant i en vit golf dyker plötsligt upp i min högra ögonvrå på obehagligt nära avstånd.
Hinner halvt omedvetet tänka på att det var halt ute och att jag inte vågar bromsa fullt med frambromsen när jag panikväjer vänster och lyckas ändra krockvinkeln till kanske 45 grader.
Hon svängde ju som tur var höger när det här hände vilket också hjälte till och inte tex vänster vilket hade fått lite andra konsekvenser.
Lyckas väl iaf dra emot bilen med högerknäet och armbågen innan mitt hjul låses fast under vänster framände och jag gör ett svandyk över styret bort från bilen.
Landar hårt och bra på höften och skrubbar händerna och får lite andra småömheter.
Drog enligt läkaren antagligen till nacken och massa andra muskler vilket förklarar huvudvärk (som är här idag med) och den idag så stela ryggen.

Tanten var lätt att ha och göra med och igår talades vi vid på telefon under eftermiddagen och kom fram till att jag ska knalla bort till Stig Nilssons med cykeln och sen skicka räkningen till henne. Framhjulet är lätt bananformat, nåt jag inte riktigt lade märke till då.

Kunde ju gått mycket värre så jag är rätt glad ändå.

Hemska tanke om hon kört en SUV!

1 kommentar:

Uffe sa...

Ja din "upplevelse" gör ju verkligen att man funderar över om det är värt att cykla hit till jobbet. Blir till och ta bilen.....