torsdag, april 12, 2007

och jag som bara ville

har inte bloggat på ett tag nu, har dels velat vänta tills jag kan blogga om att vi kommit i ordning i huset. ger upp det lite nu o bloggar om macports(fd darwinports) istället!

för att få macports att lira fick jag lägga till /opt/local/bin och sbin i min path.
jag kör csh, då ser det ut så här
set path = (/opt/local/bin /opt/local/sbin $path)
så nu om jag kör env eller som jag föredrar echo $path så ser det lite göttare ut :)

sen var det ganska logiskt hur det gick till (kanske pga likheterna med alla andra pakethanteringssystem)
port search ettercap
sen försökte jag mig på en port install ettercap-ng men det gick inte så bra.
sudo port install ettercap-ng var skiten.
Men! inte heller då gick det.. saknar autoconf säger den.
merde!
chansar på att det ska funka o installera med sudo port install autoconf.
visst.. nu saknar den gmake.. :/
i min enfald hade jag ju nästan förväntat mig att installationen av macports skulle plocka in sådant som den behövde..

hepps.. inte gcc eller cc heller.. nu när jag ska installera gmake hittar den öht ingen kompilator den vill ta i med tång, detta måste undersökas lite närmre senare.

och jag som just nu bara ville ha in ettercap för att kunna eh, hmm.. mjaa.. äh, leka lite med ARP poisoning och se om man hittade nåt kul på nåt wlan nearby liksom! :)

1 kommentar:

robin engström sa...

macports/darwinports har en liten dependency:
xcode från osx-installations dvd

sen lirar det :)