fredag, april 13, 2007

mer om mac

Satt igår och pulade ihop ett litet enkelt script på macen som byter macadress på valfritt interface till valfri adress och sedan innan man avslutar byter tillbaka till ursprungliga igen. tänkte det kan vara bra att ha nån gång om jag vill autentisera mig tillfälligt mot ett nätverk, exempelvis ett wlan som använder mac som lås.. eller 802.1x på trådiga nät eftersom det också bygger på mac autentisering. fick ett väldigt intressant scenario som förklaring på det från snajd. den som vill läsa mer om 802.1x kan göra det här, där återfinns även applicerbara RFC;er.

när jag satt och kollade lite mer på nån resurs om mac hittade jag ett par intressanta sidor till, nämligen denna och denna. där kan man kolla vilken tillverkade som står bakom en enhet med given mac. kan också vara smidigt att ha ibland för att reka lite.. personligen gillar jag första länken bäst.


för att klargöra lite så är det bara på ett ställe i denna texten där ordet mac faktiskt åsyftar en appledator! :)

Inga kommentarer: