tisdag, februari 20, 2007

FreeBSD-update och automount

Har börjat kolla på att hålla systemet uppdaterat via Colin Percivals binäruppdateringssystem freebsd-update. Det ingår ju i base numer.
Hur smidigt som helst.
%uname -a
FreeBSD 6.2-RELEASE FreeBSD 6.2-RELEASE #0: Fri Jan 12 10:40:27 UTC 2007 root@dessler.cse.buffalo.edu:/usr/obj/usr/src/sys/GENERIC i386
%su -
Password:
# freebsd-update fetch install
Looking up update.FreeBSD.org mirrors... 1 mirrors found.
Fetching metadata signature from update1.FreeBSD.org... done.
Fetching metadata index... done.
Inspecting system... done.
Preparing to download files... done.

No updates needed to update system to 6.2-RELEASE-p1.
No updates are available to install.
Run '/usr/sbin/freebsd-update fetch' first.
#

Det roliga är ju att inte uname visar att jag kör 6.2 p1 nu. Trodde det skulle lösa sig efter en omstart men så var inte fallet.
Har inte hunnit gräva ner mig djupare i det ännu, ska kolla efter en PR nån dag, annars kanske jag skickar in en. Har iaf sagt till cron o köra jobbet varje fredag kl 1301. Kanske torsdag, minns aldrig vilken dag FreeBSD räknar som 1 i veckan default. Satte jobbet att gå samma dag som weekly.

Från min crontab:
1 13 * * 5 root /usr/sbin/freebsd-update fetch install

Sen började jag confa amd igår, men det funkar inte än sålänge. Trodde ända tills nu imorrse att det var för jag saknade hostname på burken, men efter att ha gett den ett sånt igår och startat upp idag så funkar det tyvärr inte ändå, men verkar komma ett steg närmre.
Har den här guiden som ledtråd, men den är ju tyvärr ganska gammal vid det här laget.. Har inte haft tid att sätta mig in i saker riktigt ännu.

Hann dock med att byta cd i aset igår. Det var inte direkt gjort i en handvändning som på en vanlig dator, men visade sig gå rätt smärtfritt ändå. Kanske bloggar lite om det nångång..

Inga kommentarer: