torsdag, februari 15, 2007

Freebsd och USBdiskarna en förtitt


Efter att ha bestämt mig för att köra på modellen med en extern USBdisk på min filserver hemma tillsvidare så har jag börjat reka läget lite.
Hittade en oroväckande pr om att den tilltänkta disken inte funkade ordentligt.
Disken i fråga var en 320 Gigs Western Digital Mybook mest för att jag gillar designen och den hade passat bra med en dator jag hade på g.
Idag drog jag upp en dator med FreeSBIE 2.0 och testade.
Nedlående nyheter.
Disken presenterade sig omedelbart enligt dmesg, men blev aldrig redo att mountas (jag har kort tålamod, enligt PR ovan så kommer den efter ca 20 min..).
Däremot när jag provade med en Maxtor diamondmax disk som ligger här funkade det klockis.
Plan b gällande disk blir en 320 Gig Lacie Porsche istället. Lite mer klassisk design, men ska förhoppningsvis funka i FreeBSD. Har dock inga belägg för det mer än att jag inte sett nåt om att den _inte_ gör det. Shoot from the hip liksom. Blir mer rock 'n' roll så! :)

I övrigt funkar allt från FreeBSDmanualen (denna outtömliga källa till kunskap) rakt av änsålänge.
Disken dyker upp i dmesg, kör en koll med camcontrol devlist och den ligger där som da0.. Kommer lite mer egna grejer med usb sen när jag får huvuhårdvaran från snajd nån gång i framtiden.. Hoppas på det iaf!
I handboken specar dom att man ska köra med
mount_msdosfs -m 644 -M 755 /dev/da0s1 /mnt/$USER
men enligt min snabbkoll i manualen för mount_msdosfs har det mest att göra med rättigheterna på filerna på volymen i fråga eftersom dom kör en särskilld grupp för alla usbenheter. Något man kan strunta i om man vill men som jag kommer utnyttja till att ha en särskilld användare enbart för mina USBenheter.. mer om det sen.

Nu drar snajdarn från stan idag (tror jag) så jag kommer väl inte komma så mycket längre på ett litet tag. Sen återstår en order på disk med. Tar det om nån vecka tänkte jag.

Kvar är bara dilemmat mellan UFS och FAT32 på enheten.
Kör jag UFS och delar skiten med samba (kommer jag oavsett) så kan jag lagra saker som dvd-r isos och skit där.
Däremot om jag kör med FAT32 på disken så kommer jag ju kunna rycka med mig den om lusten skulle falla på.

Dessa val här i livet..

1 kommentar:

robin engström sa...

tänk på att leta upp ett par fungerande SDRAM-moduler. sitter bara 32MB i aset nu, och enligt den allmänna rekomendationen så ska man minst ha lika många MB RAM som man har GB lagringsyta. för cache osv.
jag har kört 700GB+ på 256MB hur länge som helst utan problem iofs, men 32 vore väl att hoppas på för mycket :)