fredag, februari 29, 2008

titta på mx med nslookup

Har ju hållt på mer med dns på senaste än, tja nånsin antagligen..
Blir väl lätt så när man hanterar organistationens externa dns antar jag.

Har iaf ffa pillat med mx records på senaste, migrerar även en mailserver vilket spär på..
Då har jag hela tiden kollat på mx med hjälp av dig.

dix mx domän
och
dig @annan-ns domän
för att kolla läget.

Dig är en del av binddistributionen från isc, så den finns ju inte på min M$ arbetsstation, vilket har gjort att när jag inte haft min BSDburk här igång har jag fått göra uppslagen hemifrån och det känns ju inte riktigt rätt.

Idag bestämde jag mig för att kolla hur man gör det med nslookup. (jag vet, borde gjort det för längessen, men är man lat kör man på vad man kan..)

Iaf, följande gör susen
nslookup -type=mx domän
kan göras interaktivt också med
> set type=mx
> domän

så nu kan jag alltid kolla här om jag glömmer.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har kört dig i windows länge =)

http://members.shaw.ca/nicholas.fong/dig/