torsdag, oktober 11, 2007

Rättelse

Som jag skrev igår så valde jag att köra cu som root i min genväg.
Min vän Robin påpekade att han tyckte jag skulle gå med i gruppen dialer istället för att krångla.
Lät ju bra, hade jag inte haft en tanke på.. har alltid kört cu som root så det gick liksom bara av farten.
Dock funkade inte mitt nya gruppmedlemsskap så bra. Även om allt pekade på avsaknaden av dialer.

Efter lite frustrerat googlande råkade jag visst formulera mig rätt och träffade FAQ;n till FreeBSDs eminenta handbok. Den löste så klart mitt problem på två blanka..

Länk

Så en enkel chmod var vad som behövdes. dock inte av devicefilen som jag trodde utan av cu.

chmod 4511 /usr/bin/cu

Så nu har jag plockat bort bocken vid run as a different user. Gott!

Angående windows och boot.ini så har jag faktiskt bara startat windows en gång efter mekandet med partitionerna och det krånglade inte det minsta.
Ska slänga ett getöga på boot.ini nästa gång jag är i windowsläge..

Inga kommentarer: