onsdag, oktober 10, 2007

mer BSD på jobbet!

Har inte bloggat på länge.. inte orkat.. inte haft lust..
Mycket som varit jobbigt och har mått rätt dåligt..

Vet ärligt inte om det är nåt bättre nu heller, men ville iaf posta en snabb grej här.

Fick tillbaka min ena bärbara på jobbet från lagning(andra gången på raken, tog 1 dag innan jag lämnade in den sist..) och hade medans den var borta bestämt mig för att prova senaste PCBSD releasen - DaVinchi - på den.
Lånade en cd med partitionsverktyg av en vänlig kollega och krympte min windowspartition och passade på att skapa en slaskpartition för att dela lite media mellan win och BSD.
Sen var ju problemet att PcBSDinstallationen inte ville hitta det tomma utrymmet sist på disken så fick snällt möblera om lite bland partitionerna och flytta xp från den magiska sektorn i början..

Nu är allt uppe och igång. Enda jag har att anmärka på änsålänge är dels KDE, inte nån större fan av dom stora tunga desktopsystemen, och att det är nåt vistainspirerat tema som default.

Eftersom jag ska jobba med datorn blev steg ett att se till så min usb-serieport-adapter funkade och det var om det jag ville blogga.

Gjorde följande:
Provade att kldloada uplcom modulen och testa så det funkar.
Sen hackade jag till den i min loader.conf

/etc/loader.conf
linux_load="YES"
ulpt_load="YES"
vesa_load="YES"
splash_pcx_load="YES"
bitmap_load="YES"
bitmap_name="/boot/loading-screen.pcx"
hw.ata.atapi_dma="1"
autoboot_delay="5"
uplcom_load="YES"


Sen lade jag en genväg på skrivbordet där jag valde att starta cu med följande växlar
cu -l /dev/cuaU0

och under advanced bockade jag i "Run in terminal" och "Run as a different user" där jag valde root. Sen var det bara att välja en sjysst ikon och köra!

Nu får jag upp en terminal och ombedes autenticera för rootbehörighet och efter det trillar en fin seriell anslutning upp(eller så försvinner fönstret om inte usbdongeln är i då modulen inte laddas och heller inte skapar min cuaU0enhet..).
Smutt!

1 kommentar:

robin engström sa...

istället för att köra som root kan du säkert göra dig medlem i "dialers" eller liknande grupp så får du rw till serieporten.


har du ändrat partitionsnummer för xp så kommer det nog bli jobbigt att boota...
(lyckas du öppna C:\boot.ini så kan du ändra partition(1) till ett högre värde så borde det lira)