måndag, oktober 15, 2007

playlistpopulering 101

nu i helgen gjorde jag äntligen en provisorisk kabeldragning från xboxen till resten av nätet hemma.
efter ett par sekunders hackande i xboxmediacenters xmlfil så funkade allt klockers.
dock så hade jag ju ingen playlist i mp3arkivet och det är ju praktiskt om man ska kunna köra skyffel och slippa välja album och grejer hela tiden..
dessutom tycker macen emellanåt att det är lite jobbigt att bestämma uppspelningshastighet o så för flera tusen mp3or, och det går inte snabbare via wlanet heller direkt...

Sagt o gjort, letade igenom mina gömmor efter scriptet jag körde på den gamla filservern.. inget! inte ens i min gmail där jag ändå tar för vana att maila mig själv mina matnyttiga script.

jaja, vi hackar väl ihop ett nytt då. suck.
har legat av mig gällande att kåda nåt fruktansvärt senaste åren.

efter allt mitt letande blev jag dessutom rätt arg, så jag bestämde mig för att skita i scriptet och fixa en snygg oneliner som mekade skiten.
jag menar hur svårt kan det va?

kom efter lite irritation, felaktigheter, velande mellan scriptspråk och googlande fram till att följande lösning på mitt problem blev snyggast:

Flashy oneliner
find . -iname "*.mp3" | sed 's/..//' >> playlist.m3u

oh yeah!

avses att köras från roten i mp3arkivet(eller med det satt som workdir i ett script etc..). -iname betyder att find skiter i case, sedbiten plockar bort './' från början av varje rad och sen är det bara in med det i listan..

nu kan man cron;a uppgiften och slänga på lite wc -l på den genererade playlisten eller en diff mot gårdagens eller vad man nu vill för att krydda sitt rapportmail med.

Dagens låt: the duskfall - a stubborn soul

1 kommentar:

robin engström sa...

jag förstår inte vad det är du vill göra. ligger mp3orna på xboxen och du spelar från macen? eller tvärt om?

ska du spela upp från xbmc så skapar du lätt en playlist därifrån. bara att markera mappen där alla mp3 ligger och trycka på nån av dom små fula knapparna på xbox-kontrollern på höger sida (minns inte färg) och välja "add to playlist", så börjar den rassla.

ska du göra det från macen så väljer du att du hanterar mp3 själv i itunes och sen drar du in mappen med alla mp3 in i itunes.

klart!


...eller kan man göra det med ett script, precis som du gjorde. det är ju mest elit så klart.


(jag sitter lite smått uttråkad på en avancerad vista-kurs och suckar åt de andra kursdeltagarnas varierande förkunskaper)