fredag, augusti 17, 2007

oldschool

Idag har jag confat ett gammalt hederligt modem, inte så ofta man gör sånt så tänkte dela med mig lite här. Mest för egen referens.. :P

Modemet i fråga är ett fint gammalt powerbit (en del vet varför dom är bra, andra inte) som har suttit i en modempool.

Nu ska det sitta på en vanlig xpdauta och då är det ju bra om det inte svarar när det blir uppringt mer.

Hayeskommandon är din vän tänkte jag och när jag väl lyckats hitta en seriekabel så skred jag till verket.
Det hela gick snabbt och smärtfritt när jag väl kom ihåg att spara configen också..

Drog igång putty och pekade på serial1.
Först kollade jag vad registervärdet för ATS0 var och sedan satte jag det till 0 och sparade som konfiguration 0. Fanns 0 och 1 att välja på så 0 känns ju logiskt..


ATS0?
001

OK
ATS0=0
OK
AT&W0
OK


Bingo! nu svarar det inte längre.
Går tillbaka till min dator och verifierar inställningarna..

AT
OK
ATS0?
000

OK

(första AT ovan var bara för att kolla så modemet var vaket)
Gulligt va? :)

2 kommentarer:

Uffe sa...

Ja jäklar det var tider det. Jag har förträngt alla hayeskommandon förutom ATDT som sitter inbränt djupt i pannan efter allt BBSande på 80-talet.

robin engström sa...

ATZ då!

för att nolla modemet. BBS-klassiker.



PS. hur pekade du putty mot serial 1? kör du en moddad version (tutty)?