tisdag, augusti 07, 2007

Dagens machack


Tycker det har varit alldeles för lite teknik i min blogg som dessutom varit väl tunn på senaste.
Blev därför glad när jag nu äntligen löst ett problem som gnagt mig länge.

Det är nämligen så att min kära mobil(Samsung D900) tar ju bra bilder och då tar man gärna många. Nåt jag upptäckte första gången jag helt tömde mitt fotoalbum till minneskortet var ju att den då nollställde räknaren för bilderna..
Say what!? -Jag håller det helt som en bugg i mjukvaran, men eftersom min telefon är operatörslåst så lär jag väl knappast se en lösning på det snart direkt.

Iaf har ju detta resulterat i att jag har en massa bilder som heter samma sak i flera kataloger på telefonen och sedermera även datorn.
När man rycker bilder till macen via bluetooth så tar den inte heller det ursprungliga skapandedatumet utan dagens.

Det här har ju sålkart gnagt mig i bakhuvudet ett tag.
Så idag tog jag äntligen tag i ett påbörjat script och löste det, på sätt och vis iaf.

Scriptet är som följer


#!/bin/sh

mkdir changed

for i in Foton*
do
old=10#`ls $i | cut -f 2 -d "-" | cut -f 1 -d "."`
echo $old
new=$[$old + $1]
echo $new
cp $i changed/Foton-`printf "%04d" $new`.jpg
done

exit


Vad det gör är helt enkelt att skapa en katalog och sen gå igenom alla filer som heter nåt med Foton- och lägga på ett värde som man ger scriptet som parameter vid exekvering.
Ex. jag vill döpa om Foton-0001.jpg till Foton-0334.jpg som den skulle heta.
Då har jag bara kört scriptet som
./setshitright.sh 333
och allt är lugnt.
Var det bara en fil kunde man ju stå ut. eller kanske tio, men det gäller flera hundra..
raden old=10# är som den är för att se till så datorn fattar att det är 10bas på värdena och inte 8 som den vill tro annars eftersom alla börjar med 0.
Printf ser sen till att padda på med så många nollor som behövs för att det ska vara 4 siffror i namnet.


Vackert.. vad jag älskar unixarvet i OSX lite extra mycket ibland!

Inga kommentarer: