torsdag, augusti 16, 2007

Frenzy 1.0 och dyne:bolic

Dom som känner mig vet nog även vilken skum besatthet av olika livecd;s som jag utvecklat på senare..

Därför kände jag mig tvungen att prova Frenzy när jag såg att den kommit i version 1.0. Tidigare har jag provat den i version 0.3 men då krashade den bara vid boot och jag lade inte ner mer energi på att felsöka.

1.0 däremot bootar upp fint och funkar änsålänge bra, däremot funkar datorn jag testar på sämre så det har inte blivit något djupare test ännu direkt.
Ligger gott om säkerhetsverktyg och en del nätverktyg, fjärradministrerings och diskverktyg mm på skivan. Kismet hittade inte nätverkskortet på första försöket däremot, men det är troligen bara en snabb config bort!

Finns numer även funktion för att från livecdn installera systemet på hårddisken eller på en usbpinne.

Som fönsterhanterade kör dom fluxbox vilket känns snabbt och fint.
Att det dessutom är FreeBSD gör ju bara saken bättre!
Den här versionen bygger på 6.1-Stable, och en 1.1 är i pipen sen releasen av 6.2 enligt sidan. Dock var den planerad till november 2006 om dom inte skrivit fel på websidan. 6.2 släpptes i januari i år så november 07 kanske är mer troligt, inte värt att hålla andan mao..

Allt som allt känns skivan, sidan och hela kittet välgjort och rätt genomtänkt. Ser fram emot att köra mer. Kanske, bara kanske så har jag hittat en ersättare för mitt användande av BackTrack2 skivan och det säger inte så lite..


En annan livecd som jag testade igår var linuxskivan dyne:bolic.
Den är inriktad på folk som pysslar med media och innehåller midisynthar, bildredigeringsverktyg, audio/video redigering och diverse broadcastprogram.
Satt och kände mig runt en stund och den känns också välgjord och trevlig.
Sidan som tillhör känns ju dock i tattigaste laget.
Dom har ett lite intressant sätt för installation till hårddisken som man kan läsa mer om här.
Systemet kör xfce som fönsterhanterare och ska klara sig på så gammal hårdvara som en p1 mmx eller en pII eller xbox för att tex streama musik.
Dock funkar inte 2.0 releasen på xbox utan ska man köra där får man tanka hem 1.0.
Allt som allt en skön release!

Inga kommentarer: