tisdag, december 09, 2008

Stänga av konsollpipet i freebsd

En sak som verkar störa väldigt många, men som inte många vet hur man tar hand om är pipet FreeBSD ger ifrån sig i konsollen. Det jag menar är det så kallade 'bell'ljudet som man får om man trycker backspace på en tom prompt eller försöker tabba fram ett kommando, men man har mer än ett alternativ.

Om inte annat kan man lätt bli småstirrig om flera personer i samma rum sitter o knapprar på på sina FreeBSDmaskiner.. :)

Lösningen är dock enkel!

Kör följande

sysctl hw.syscons.bell=0

Nu är det så att sysctlvariabler satta på detta sätt återställs till default igen vid boot.

Så lägg till samma sak i sysctl.conf, eller gör bara ändringen där o vänta till omstart.
/etc/sysctl.conf
hw.syscons.bell=0


Ok, nu har jag varit och handlat mat, packat tvätt, kollat om tvättstugan är ledig, gått tillbaka med min fulla tvättkorg eftersom den var upptagen, och nu sist bloggat lite.. Kanske ska sluta prokrastinera nu och plugga lite innan jag lagar mat. Att jag inte kunnat sova på ett par nätter nu hjälper motivationen föga.


Andra bloggar om , , ,

2 kommentarer:

robin engström sa...

bra knep. man gillar ju inte ljud från datorn.

du har inte glömt att net stop beep gör samma sak i windows?

usch. jag har varit på julbord och åkte buss hem. ligger helt still, lite småfull i soffan och försöker låta bli att kräkas.

sner0 sa...

Hehe, nej det har jag inte glömt.. har inte glömt vem som berättade det heller. :)
underlig sak att ligga hos netkommandot..