måndag, december 29, 2008

Delat itunesbibliotek via ssh

idag ville jag lyssna på musik. men visste inte riktigt vad jag tillfälligt skulle hämta från min filserver till iBooken(vilket ändå är ett beteende som suger i längden..)

Nåt måste göras!

Eftersom jag är en såndär som vill ha musik på till allt jag gör och idag tydligen inte hade någon riktig studiero ändå så mekade jag igång delning av mitt mp3bibliotek hemma via sshtunnel till itunes.


Såhär gick jag tillväga:

Först installerade jag en ituneskompatibel sharehistoria från /usr/ports/audio/mt-daapd

Sedan redigerade jag /usr/local/etc/mt-daapd.conf
och pekade på mp3sharet och passade på att byta hostnamn.

Lade sedan till

mt_daapd_enable="YES"
i /etc/rc.conf

sen startar jag mt_daapd med
/usr/local/etc/rc.d/mt-daapd start


Nu över till klientsidan..

Sätt upp en sshtunnel på port 3689 med följande rad (scriptades såklart för easy access framöver, lat som man är..)
ssh användare@min.server.se -L 3689:localhost:3689

(använder du inte standardporten för ssh -som jag- släng med -p [din port] efter hosten)

Sedan tankar jag hem network beacon till macen från
http://www.chaoticsoftware.com/ProductPages/NetworkBeacon.html

och konfar upp en ny beacon enligt följande lilla lista:
bocka i `Beacon Enabled`
Service Name: [namnet på servern i mt-daapd.conf] (här kan man skriva vad man vill, det är vad biblioteket presenterar sig som i itunes bara)
Service type: _daap._tcp.
Port: 3689
Bocka i `Enable Host Proxy`
Host Name: localhost
IP: 127.0.01

När jag stänger den dialogen och kollar i itunes dyker min server hemma upp som ett delat bibliotek.
Knallar in där och itunes tuggar lite.
Sedan är det klart och jag kan nu streama min musik från hemmaservern och behöver inte fundera på vad jag vill lyssna på längre :)

Servern ifråga är en FreeBSDburk. Kör du nåt annat OS kommer configfiler och startscript troligen ligga någon annanstans. Synd.

obs, det här är en total ripoff på den här guiden.. http://www.mrblack.co.uk/blog/2007/04/02/tunnelling-music-from-ubuntu-to-itunes-via-ssh/


Andra bloggar om , , ,

Inga kommentarer: