måndag, juli 28, 2008

Egen server för bokmärkessynkronisering med foxmarks

För att lösa en liten miss med mina bokmärken i firefox bestämde jag mig för att använda foxmarks (problemet var osync mellan mina ff2 och 3beta5 installationer).
Men för att jag är som jag är och allt sånt så valde jag att inte gå den normala vägen till 100 procent utan att istället sätta upp en egen synkroniseringsserver..

Det här är mina anteckningar om hur jag gjorde.

Först laddade jag ner foxmarksextensionen till firefox (kunde jag likaväl gjort sist, men ändå..)

Sen är det läge att kolla på servern man ska använda.
Jag hade ju min server uppe och igång redan så att säga, annars är det läge att meka upp apache och fixa ssl cert nu.

När apache är uppe och snurrar är det bara att slå på webdav i configen ( /usr/local/etc/apache22/httpd.conf på freebsd)
In och hacka bra värden i /usr/local/etc/apache22/extra/httpd-dav.conf, framförallt ska man komma ihåg att sätta värdet för DavLockDB till en katalog som apache har skrivrättigheter för.. Kommenterade även bort uploadkatalogen som låg specad där, bortsett från det dög defaultconfigen för mig.

I /usr/local/etc/apache22/extra/httpd-ssl.conf skapade jag mig en ny vhost för webdav, valde att köra en rätt enkel setup med följande rader utöver från det vanliga;

<directory /usr/local/www/dav.xxx.xxx>
Allow from all
DAV On
AuthType Basic
AuthName "Restricted Files"
AuthBasicProvider file
AuthUserFile /usr/local/www/dav.xxx.xxx/.htpasswd-dav
Require user xxxxx
</directory>


Eftersom jag valde Basic som AuthType skapar jag en .htpasswd-dav i katalogen som pekas ut i configen med
htpasswd -cm htpasswd-dav användare
och anger ett lösenord i dialogen.

Sedan skapar jag min syncfil och ger apache skrivrättigheter till den med.

Nu är det bara inställingarna i foxmarks kvar. Under General skriver jag i det användarnamn och lösenord som jag valt till htpasswdfilen. Sedan väljer jag advancedfliken och bockar i rutan "Use own server" och fyller i mina uppgifter i efterföljande fält; https://dav.xxx.xxx:443/xxxxx.foxmarks.
Väljer ok för att stänga dialogen och vara säker på att foxmarks sparar mina inställningar.

Efter det är det bara att prova en syncning och hoppas att all lirar!
Första syncen tar nån minut, men efter det rör det sig om kanske 10 sekunder..

Plötsligt vet man vart bokmärkena tar vägen, vem som gör vad med dom och man kan sova gott igen! :)

Obs! Ett par fotnoter jag kom på såhär sammanfattningsvis;
1, Du behöver inte registrera dig på foxmarks.com om du ska köra egen server.
2, Se till att avbryta setupguiden i foxmarks som drar igång första gången du startat firefox med det tillägget. Den funkar inte med inställningarna för egen server.
3, Du måste peka på en fil i foxmarks, det duger inte med bara en katalog.

Andra bloggar om

Inga kommentarer: