måndag, januari 28, 2008

vipw

Detta underbara kommando.

Har aldrig gillat vi i sig, men ändå låtit det sitta som default editor i mina .cshrc.

Skulle häromdan för korrekthetsskull byta shell på nåt hundratal användare på en server på jobbet.
Från /bin/false till /usr/bin/false eller /usr/sbin/nologin..

Funderade på att leka i python som jag börjat labba lite med, eller kanske perl eller helt enkelt ett litet shellscript.
Så slog det mig!
Vi har massa stöd för allt möjligt junk, och att använda vipw känns tryggt då alla ändringar den vägen automagiskt uppdateras överallt där dom bör..

Lösningen på mitt problem blev följande snygga rad:

:%s/\/bin\/false/\/usr\/sbin\/nologin/g

(valde att köra på nologin för det kändes lite mer bsd o snyggt på nåt sätt)
Spara och vipw uppdaterar alla filer åt mig!

Blev som en positiv bieffekt dessutom lätt att dokummentera..

Inga kommentarer: