torsdag, december 13, 2007

störande iTermproblem löst

Igår lyckades jag äntligen efter en massa googlande och läsande bland kommentarer i bloggar hitta lösningen på mitt problem med att iTerm beter sig konstigt vid arbete i helskärmsapplikationer mot BSD.

Det är tydligen så att i vanligt konsollarbete används en terminaltyp, men när man drar igång en helskärmsapp som ex, vi eller ee så byter man terminal.

Provade mig runt lite bland typer som lät bra, men på en del blev det ingen skillnad och på nån så kunde jag inte öppna min editor för den inte kunde ladda den terminaltypen.

Fastnade tillsist för linux.(ville verkligen inte välja just den...)

Såhär gör man iaf:
starta iTerm, gå till Bookmarks > Manage Profiles
Terminal Profiles > Default
Välj där Type: Linux

Än sålänge har allt funkat prima, har kunnat knalla runt i mina configfiler helt obehindrat med piltangenterna. Återstår bara o se hur det går att koda, om alla specialtecken funkar och så.

Även om nu inte det här hjälper nån annan, så har jag en minnesanteckning för framtida bruk!

1 kommentar:

robin engström sa...

ett hett tips är att ge Terminal.app 2.0 som följer med Leopard en chans. den är riktigt upphottad.

en fet funktion som jag la märke till igår är att om man har t.ex två terminalfönster med ett antal flikar i varje, så kan man "ta tag" i en flik i ena terminalen och "dra in den" i den andra så hamnar fliken där istället. man kan även dra ut en flik och släppa utanför terminalen så blir den ett helt eget fönster!
(samma beteende som Safari 3 tydligen. har inte testat)